Rabu, 26 Februari 2014

Apa yang hendak disiasat Zainal Abidin hanya saksi dalam kes ini tanya TKM Mansor

  • Susan Loone
  • Malaysiakini Jan 11 2013
 
Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman berkata laporan awal terhadap pembantu khasnya yang ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan rasuah untuk menutup kes gangguan seksual yang melibatkan seorang penjawat awam, "tidak membuktikan apa-apa".

NONEMansor (kiri) berkata laporan yang diterima sekembalinya dari Mekah
semalam adalah berdasarkan wawancara dalaman dengan pembantu khasnya itu yang berusia 56 tahun, Zainal Abidin Saad.

Apabila ditanya jika terdapat panel untuk menyiasat pembantunya itu berhubung dakwaan tersebut, Mansor berkata "tidak ada apa untuk disiasat".

"Apa yang hendak disiasat sedangkan Zainal Abidin hanya saksi dalam kes itu?" katanya ketika dihubungi.

Zainal Abidin sendiri telah menafikan dalam satu kenyataan lewat malam tadi, bahawa dia adalah suspek dalam kes itu, tetapi mengakui ditahan semalaman dalam lokap SPRM sebagai saksi.

Katanya, beliau (Zainal Abidin) terkejut membaca laporan berita mengenai kes yang membuatnya kelihatan seperti seorang pesalah, sambil menambah beliau sedang menimbang mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang terus mencemarkan reputasinya.

PKR Pulau Pinang bertegas untuk mempertahankan ahli mereka dan reputasi pejabat TKM yang telah tercemar oleh kejadian tersebut.

NONEUntuk ini, Mansor berkata, PKR telah menyediakan sepasukan
peguam untuk Zainal Abidin (kanan), yang pada 3 Januari lalu, ditahan SPRM di Seberang Jaya bersama dengan dua yang lain, termasuk bekas pegawai daerah Seberang Perai, Roslan Yahaya.

Roslan sejak itu dipindahkan ke pejabat sekretariat negeri manakala tempatnya diganti oleh Jusni Ismail.

Ketiga-tiga mereka ditahan kerana didakwa cuba menawarkan rasuah RM30,000 kepada seorang kerani untuk mendiamkan dakwaan gangguan seksual terhadap pegawai daerah tersebut.

Mengenai sama ada kedudukan Zainal Abidin sebagai pembantu khas dan kakitangan kerajaan negeri akan terjejas, Mansor berkata "tidak".

"Beliau adalah kakitangan kontrak kerajaan negeri. Pada masa ini, kedua-dua kedudukan itu tidak akan terjejas," kata Mansor yang juga pengerusi PKR negeri itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar